Tisztelet a weboldal látogatói felé?

A tisztelet ma nem divatos fogalom. Nem cikkeznek róla a hírportálok. De a webfejlesztésnél se nagyon kerül elő ez a szó. A tisztelet hiánya viszont annál inkább tetten érhető: az ú.n. értékesítési portálok kézenfogva akarják vezetni a látogatót a kasszáig, vagyis a bevételig. Ugyanolyan agresszív módon, mint ahogy azt a reklámok is teszik.

Ezekre a "portálokra" jellemző - többek között - a sárga kiemelő háttér használata és a menük teljes hiánya. Tele vannak viszont megrendelő űrlapokkal, nehogy a "vevő" eltévedjen, és ne találja meg, hol lehet rendelni/fizetni.

A tisztelet hiánya más weboldalaknál is megjelenhet. Olyan elemek formájában, amelyek a látogatók helyett hoznak meg döntéseket.

Nézzünk néhány példát.

  • egy animálit gif vagy flash tartalom zavarhatja a szöveg olvasását, mert a periférikus látásával látja, és elvonja a figyelmét
  • egy automatikusan induló hangos zene belezavar a hallgatott zenébe, vagy a munkahely/család csendjébe
  • egy scrollozódó szöveg csak akkor és olyan sebességgel olvasható, ahogy azt a fejlesztő kitalálta, lehetetlenné teszi a lapozást, más tempójú olvasást
  • képekből készített "prezentációs videó" hangulatos lehet, de itt is elveszti a látogató a kontrollt

Nekem tehát a webfejlesztői hitvallásom része, hogy ne nézzük óvodásnak a látogatót, hanem adjuk meg neki azt a tiszteletet, hogy ő dönthesse el, mit szeretne tenni, látni, hallani. Minden, ami ebben akadályozza, véleményem szerint káros.